تعاریف زیادی از کسب و کار اینترنتی شده است. منابع مختلفی به ارائه تعریف از کسب و کار اینترنتی پرداخته اند. تنوع سایتهایی که چنین تعاریفی را ارائه داده اند چنان زیاد است که نمیتوان دلیل ارائه برخی از این تعاریف را یافت، مثلا سایت رسمی دولت استرالیا این تعریف را از کسب و کار اینترنتی ارائه داده است:کسب و کار اینترنتی عبارت است از هرگونه کسب درآمدی از اینترنت،کسب و کار اینترنتی میتواند شامل خرید و فروش کالا در اینترنت و یا ارائه یک سرویس آنلاین بصورت غیررایگان باشد.
تجارت الکترونیک و فروشگاه الکترونیکی
اگرچه که واژه های تجارت الکترونیک و فروشگاه الکترونیکی در بسیاری از مقالات به جای یکدیگر به کار میروند.ولی بین این دو اختلاف هایی وجود دارد. فروشگاه الکترونیکی عبارت است از مکان آنلاینی، بر روی بستر وب و یا شبکه های کامپیوتری ، برای خرید و فروش کالا و خدمات. هر فروشگاهی میتواند با افزودن یک ویترین مجازی آنلاین تبدیل به یک فروشگاه الکترونیکی شود. در بسیاری از مواقع تجارت الکترونیکی به معنای تجارت اینترنتی بکار برده میشود. اما تجارت الکترونیکی میتواند شامل هر تجارتی که از تکنولوژی اینترنت برای بهبود منافع و کارایی خود استفاده میکند، شود.
اشکال مختلف کسب و کار های اینترنتی:
-وب سایت ها
-فروشگاه های اینترنتی
-وبلاگ ها
-اکانت های شبکه های اجتماعی
کسب و کار اینترنتی خانگی چیست؟
در بیشتر منابع خارجی تعریفی از کسب و کار اینترنتی خانگی نشده است. دلیل این امر این است که کسب و کار اینترنتی خانگی در واقع همان کسب و کار خانگی است که از طریق اینترنت انجام میشود
کسب و کارهای خانگی دارای ویژگی های خاصی هستند و از یک دایره مشخص خارج نمیشوند. با ورود اینترنت مشاغلی که امکان انجام آنها در خانه ممکن است روز به روز بیشتر میشود. امروزه در دنیا، ربات هایی هستند که از راه دور میتوانند اعمال جراحی انجام دهند. البته این تکنولوژی هنوز از خانه قابل کنترل نیست، ولی خود این نوید را میدهد که روزی دیگر هیچ کارمند و کارگری نیاز به حضور فیزیکی در سرکار را نداشته باشد.
به این ترتیب از هرکجای دنیا میتوان شغلی را در هر سوی دنیا انجام داد.
کسب و کارهای اینترنتی خانگی امروزه دایره بسیار وسیعی دارند،فروشگاه های اینترنتی که زنان خانه دار اداره میکنند، روز به روز در ایران گسترش می یابند.
مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی:
1- برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنید
مانند هرکسب و کاری، شما به یک برنامه نیاز دارید. فرایند برنامه ریزی شما باید شامل آنالیز بازار، برنامه هایی برای چگونگی سرمایه گذاری تولید محصول، و شاید یک آنالیز SWOT برای شروع فرایند برنامه ریزی خود نیاز داشته باشید.
2-طرح کسب و کار خود را بنویسید
هنگامی که شما کمی برنامه ریزی اولیه را انجام داده اید، وقت آن است که طرح کسب و کار خود را بنویسید. درواقع طرح کسب و کار گزارش جامعی است که تمام فعالیت هایی که قرار است انجام دهید و نیز چگونگی انجام آنها را بیان میکند.
3-نام دامنه خود را ثبت کنید و وب سایت خود را راه اندازی کنید
اگر تصمیم گرفتید سایت تجارت الکترونیک خود را خارج از پلتفرم هایی مثل eBay یا Etsy انتخاب کنید باید مطمئن شوید نام دامنه انتخاب شده شما در دسترس است و آماده جهت استفاده است.
4-محصولات موردنظر خود را برای فروش مشخص کنید
این مرحله برای فروشگاه اینترنتی هیچ فرقی با راه اندازی یک مغازه معمولی ندارد.
5-مشتریان هدف خود را مشخص کنید
منظور از شناسایی مشتریان هدف این است که ببینید چه افرادی از جامعه اقدام به خرید محصولات شما خواهند کرد. اگر بتوانیم این افراد را شناسایی کنیم کسب و کارمان سریع تر رشد می یابد.
6-وب سایت خود را قانونی کنید
چند مرحله وجود دارد که بتوانید کسب و کار خود را قانونی کنید . به طور کلی قوانین مشابهی برای کسب و کارهای آنلاین مانند کسب و کارهای سنتی وجود دارد.
7-چند درگاه پرداخت مطمئن انتخاب کنید
برای فروشگاه اینترنتی خود میتوانید روش های پرداخت وجه کالا از جمله پرداخت آنلاین، واریز به شماره حساب و پرداخت نقدی در محل قرار دهید.
8-به اصول سئو و بازاریابی محتوا توجه کنید
همانطور که می دانید سئو یکی از فاکتورهای اساسی برای موفقیت هر کسب و کار اینترنتی است که لازم به یادآوری نمی باشد.
یکی از ویژگی های بارز کسب و کارهای اینترنتی کاهش هزینه های تجارت می باشد. درصورتی که اگر بخواهیم یک نمایندگی تهیه کنیم قطعا باید هزینه های زیادی را برای خرید یک نمایندگی بپردازیم.