از قدیم گفته اند« وقت طلاست».
همین ضرب المثل نشان میدهد که مفهوم زمان ، از قدیم هم دغدغه آدم ها بوده است.
اگر پولتان هدر برود، دوباره بدست می آید.اگر کسب و کاری از بین برود ، دوباره میتوان آن را ساخت؛ اما زمان را نمیتوان به عقب برگرداند.
یکی از بزرگترین چالش هایی که در زندگی و کسب و کار با آن مواجه میشویم ، مدیریت زمان است.
همیشه وقت کم می آوریم و با اینکه همه ی تلاشمان را هم کرده ایم ، هنوز کارهای عقب افتاده داریم به خصوص زمانی که میخواهیم با یک دست چند هندوانه را بلند کنیم.
زمان مثل یک نیروی نامرئی در حال کنترل زندگی همه ی ماست.
چرا همیشه وقت کم میاوریم با اینکه عجله میکنیم:
-هیج وقت از خودمان راضی نیستیم،پس فکر میکنیم باید بیشتر بدویم.
-بلد نیستیم تقسیم وظایف کنیم،همه ی کارها را حتما خودمان باید انجام دهیم.
-از طرفی «نه» هم نمیتوانیم بگوییم،انگار با خودمان و بقیه رودربایستی داریم.
-بعضی اوقات به اندازه کافی زمان داریم ولی همیشه میگوییم« ان شاءالله از شنبه».
-هنوز یاد نگرفتیم که چطور کارهایمان را اولویت بندی کنیم.
-در حل مسئله هم ناتوانیم،به جای اینکه مشکل اصلی را حل کنیم،وقتمان را صرف هیچ و پوچ میکنیم.
مدیریت زمان چیست؟
«مدیریت زمان یعنی زمان خود را تقسیم بندی کنیم و به هرکار، زمان مشخصی اختصاص بدهیم.»
وقتی نتوانید زمان را به خوبی مدیریت کنید و مدام از برنامه ریزی هایتان عقب بمانید؛هم کلافه میشوید و هم استرس میگیرید.کارهایتان به هم میریزد و هیچ کاری را به موقع تمام نمیکنید.حتی اطرافیان هم کم کم از دست تان عصبی میشوند که هیچوقت در دسترس نیستید چون مطمئنا اوضاع زندگی کاری تان هم دست کمی از زندگی شخصی تان ندارد.
اما باید بدانید که بدون برنامه ریزی در هیچ کدام از این ها موفق نخواهید بود؛ زیرا با نظم بخشیدن به کارها میتوان مسیر رشد را سریع تر طی کرد. حالا فرقی ندارد صاحب کسب و کار هستید یا عضوی از آن؛به هرحال باید طبق برنامه ریزی پیش بروید.
چرا مدیریت زمان در کسب و کار مهم است؟
دلیل این همه تاکید روی مدیریت زمان برای آن است که بتوانید از ساعات کاری خود نهایت استفاده را ببرید ، تا هم کسب و کارتان رشد کند و هم مجبور نباشید «راه های ایجاد تعادل بین کار و زندگی فردی» را گوگل کنید.
6 دلیل پر اهمیت مدیریت زمان در کسب و کار
1-عملکرد بهتری دارید:
با برنامه ریزی روزانه میتوانید برای کارهای مهم خود وقت بیستری بگذارید،دید بهتری نسبت به هرکار پیدا کنید و متوجه شوید که هرکار چقد زمان میبرد.
2-کارتان را به موقع تحویل میدهید:
اسم ددلاین که می آید، یاد آن روزهای آخر تحویل پروژه می افتیم که مجبوریم شبانه روز با استرس کار کنیم تا به موقع کار را تمام کنیم، اما مدیریت درست زمان باعث میشود با اولویت بندی و زمان بندی هرکار را در وقت معین خودش انجام دهیم.
برای مثال اگر تا پایان ماه برای تحویل پروژه فرصت دارید، مدیریت زمان به شما کمک میکند که کارهایتان را حتی پیش از آن تاریخ تمام کنید.
3-استرس تان کمتر است:
اضطراب و نگرانی ، بخش جدا نشدنی هر کسب و کار است؛ به خصوص اگر لیست بلندبالایی از پروژه های انجام نشده روبروی خود داشته باشیم. مدیریت زمان در کسب و کار به شما کمک میکند تا بهتر برنامه ریزی کنید و خیال تان از بابت کار راحت باشد.
4-فرصت های شغلی برایتان ایجاد میشود:
مدیریت زمان در زندگی کاری باعث میشود که افراد بیشتری در محل کار به شما اعتماد کنند،به فردی تبدیل میشوید که کارهایش را در زمان معین و به بهترین نحو ممکن پیش میبرد. چه چیزی بهتر از این که آدم به خوش قول بودن معروف باشد؟
5-اعتماد به نفس تان بالا میرود:
لحظه ای که کاری را تمام میکنید و آن را از لیست تان خط میزنید، احساس غرور نمیکنید؟
وقتی هرروز با موفقیت لیست کارهای روزانه تان را تمام کنید،به مرور زمان اعتماد به نفس تان بالا میرود و انگیزه میگیرید.
6-کیفیت کارتان بیشتر میشود:
به کارگیری روش های مدیریت زمان، درست مثل رانندگی است که پس از مدتی در آن حرفه ای میشوید . بی آنکه حواستان باشد، ساعت ها رانندگی میکنید. برای مثال ، فرض کنید که قبل از جلسه ساعت 6 عصر، یک ربع زمان دارید پس مانند حرفه ای ها ، به جای شروع کردن به کار زمان گیر، چندین کار کوچک را انجام میدهید و با خیال راحت به جلسه خود میرسید.
4 روش مدیریت زمان در کسب و کار
-روی هوا برنامه ریزی نکنید،حتما بنویسید
یکی از مخرب ترین کارها آن است که بدون آنکه اهداف روزانه خود را بدانید، وارد شرکت میشوید. بی نظمی جلوی پیشرفت شما را میگیرد و فقط وقت شما را تلف خواهد کرد. براساس اولویت هایتان یک چک لیست بنویسید و مشخص کنید که در هر ساعت میخواهید چه کاری را انجام دهید.
پیشنهاد می دهیم برای کارهایتان یک ساختار ثابت داشته باشید. مثلا، شاید بهتر باشد شنبه ها را به تماس های تبلیغاتی اختصاص دهید، یکشنبه ها به مسائل مالی رسیدگی کنید،صبح ها ایمیل هایتان را چک کنید و عصرها استراتژی مارکتینگ بنویسید.
تعیین این ساختار شما را از سردرگمی نجات میدهد و راحت تر به کارهایتان میرسید.
-چه چیزی حواستان را پرت میکند؟
حواس تان را جمع کنید که حواستان پرت نشود؛ کاملا واضح است که این حواس پرتی ها حسابی وقت مان را هدر میدهند. یکی از شایع ترین دلایل حواس پرتی ، گوشی موبایل، شبکه های اجتماعی و همکاران پر حرف هستند.
-روی یک کار تمرکز کنید
چرا فکر میکنید کسانی میتوانند چند کار را به صورت همزمان انحام بدهند، آدم های خفن تری هستند؟ برخلاف چیزی که بیشتر آدم ها تصور میکنند، تمرکز روی یک کار خیلی بیشتر جواب میدهد. وقتی چندین پروژه را به طور همزمان شروع میکنید، معمولا همه نصفه کاره رها میشوند.
-کمی استراحت هم بد نیست
در داستان معروف ارشمیدس میخوانیم که پادشاه از او میخواهد راهی پیدا کند که بتوان طلای اصل را از غیراصل تشخیص داد. پس از روزها تلاش و کار به نتیجه ای نرسید و با اصرار همسرش تصمیم گرفت کمی استراحت کند و به حمام برود. درست لحظه ای که وارد آنجا شد، آب حمام بالا آمد و ارشمیدس جواب سوالش را پیدا کرد..
گاهی اوقات کمی استراحت لازم است و در واقع عملکرد شما را نیز بالا میبرد، یادتان باشد ذهن تان هم درست مثل بدن تان به استراحت نیاز دارد.