کد تخفیف چیست ؟

در تجارت الکترونیکی و خرید آنلاین ، منظور از کد تخفیف یا کد تبلیغاتی ، کدی است که شامل حروف یا اعداد است که مصرف کنندگان میتوانند در سبد خرید یا صفحه پرداخت در یک کادر وارد کنند تا تخفیف در خرید آنها محاسبه شود. کد تخفیف میتواند در پرداخت آنلاین استفاده شود و به خریداران امکان میدهد که از پیشنهاد ویژه یا تخفیف استفاده کنند.

کد تخفیف به عنوان راهی برای جلب مشتریان برای خرید آنلاین استفاده میشود و به شکل مشابهی مانند کوپن هایی که در گذشته از روزنامه ها و تراکت ها پخش میشده عمل میکند.

هنگامی که فروشندگان کد تخفیف در وب سایت خود را ارائه میدهند، نرخ بازدید و ترافیک به سایت خود را افزایش میدهند.

ارائه کد تخفیف و پاداش به مشتری در درجه اول سبب آشنایی با هر کسب و کار شده و مشتری را ترغیب به خرید میکند و همچنین باعث میشود مشتری به کسب و کار وفادار باشد.

هدف از ارائه کد تخفیف

بسیاری از مردم دید خوبی به تخفیف و کدهای تخفیف و کوپن ندارند . برعکس بعضی دیگر،دید همیشه مثبت و بازی به این مقوله دارند و هیچ تخفیفی را رد نمیکنند،حتی اگر بر روی وسیله ای باشد که به آن نیاز ندارند. کد تخفیف در ایران مقوله رایجی نیست و معمولا تخفیف های فروشگاه ها ، عمومی و غیر هوشمندانه است.

از دلایل مهم ارائه تخفیف از منظر فروشندگان، فروختن جنس به کسی است که تجربه خرید قبلی آن را نداشته است و یا جلب کردن مشتریان جدید برای فروشگاه است.

به نوعی ، هدف ، ایجاد تجربه خرید و تبدیل یک مشتری به خریدار دائمی است. بنابراین به عنوان مثال در فروشگاه های موادغذایی ، بیشترین تخفیف را بر روی اجناس ناآشنا میبینیم. حتی فروش موقت یک جنس خاص ممکن است به پایین تر از قیمت تمام شده آن باشد.

در طی پروسه تخفیف، مشتری با فرایندهایی درگیر میشود که به شناخت بیشتر او از فروشگاه و روند کاری آن منجر میشود.این پایداری ذهنی،در آینده یکی از معیارهای تبدیل مشتری به مشتری وفادار خواهد بود.

فروشگاه با ارائه کد تخفیف و جذب کردن مشتری راه زیادی را در این رابطه پیموده است. زیرا این عامل مهمی در افزایش وفاداری مشتری است.

سه روش معمول برای ارائه کد تخفیف

درصد تخفیف:این نوع کد تخفیف درصد ثابتی تخفیف بر روی سبد خرید مشتری اعمال میکند.این تخفیف فقط برای خرید کالا استفاده میشود و معمولا هزینه حمل و نقل یا مالیات را شامل نمیشود.

حمل و نقل رایگان:این تخفیف سبب صرفه جویی مصرف کننده در پرداخت هزینه حمل و نقل برای یک سفارش میشود. معمولا این نوع تخفیف تنها بر روی حمل و نقل درون کشور اعمال میشود.

تخفیف ثابت:این کد مبلغ ثابتی بر روی سبد خرید تخفیف میدهد. حداقل آستانه خرید را میتوان تنظیم کرد، یا میتوان به هر مقدار سفارشی اعمال شود. به عنوان مثال : 10000 تومان تخفیف برای خریدهای بیشتر از 100000 تومان. این نوع تخفیف حتی میتوانند برای خرید از دسته مشخص و یا حتی مورد خاصی در نظر گرفته شود.

با ارائه کد تخفیف، فروشگاه، پرچم سفید صلح را بسوی مشتریان هوشمند دراز میکند. بهترین راه برای شناسایی مشتریان هوشمند و مشتریان واقعی، تخفیف های واقعی و غیر واقعی در مورد کالای خاصی است.

به راحتی میتوان، در آینده رفتار خرید مشتریان را بدینگونه تحلیل کرد و همانگونه که در رفتار خریدشان نشان داده اند برای فروش و تخفیف های آتی برنامه ریزی کرد. ارائه کد تخفیف هم برای فروشندگان و هم برای مشتریان مزایای بسیاری دارد.

هنگامی که شما تصمیم به خرید از فروشگاهی گرفته اید بهتر است جستجویی برای کدهای تخفیف آن فروشگاه انجام دهید. بیشتر فروشگاه های آنلاین کدهای تخفیف را بصورت تبلیغات ایمیلی برای مشتریان جدید ارسال میکنند .ولی اگر به این کدها دسترسی نداشتید میتوانید وارد صفحه کدهای تخفیف تخفیفان شوید تا از صدها کد تخفیف مختلف دیگر استفاده کنید.

ارائه کدهای تخفیف برای مدت زمان محدود

بازه زمانی:کدهای تخفیف حس فوریت را منتقل میکنند،به این معنی که نمیتوانند برای همیشه دوام داشته باشند.به عنوان مثال میتوان از آنها در یک تاریخ خاص مثل شب یلدا استفاده کرد،و یا در یک بازه زمانی خاص مانند دو هفته یا حتی تا پایان ماه جاری ارائه شود.

در دسترس بودن محدود:تعداد کدهای ارائه شده به نوع تبلیغات بستگی دارد. اگر تخفیف برای یک محصول خاص اعمال میشود،مقدار باید به موجودی مربوط باشد. برای کدهای فروشگاهی، هدف اغلب ترویج نام تجاری کسب و کار است در این صورت هرچه بیشتر از کد تخفیف استفاده شود بهتر است.

علت استفاده از کدهای تخفیف

1-حفظ مشتری و افزایش فروش:

کسب و کارها برای ایجاد جذابیت بیشتر برای مشتریان قبلی خود یا مشتریان بالقوه جدید،از کدهای تخفیف استفاده میکنند.ارائه این کدها در پایان فصل یا قبل از شروع تعطیلات یا برگزاری یک رویداد خاص،موجب افزایش انگیزه برای خرید میشود.

2-بهبود تجربه مشتریان:

تخفیف ها تاثیر روانی مثبتی را بر روی مشتریان باقی میگذارند و حس بهتری از دریافت یک هدیه در مشتری ایجاد میکنند. تحقیقات علمی نشان داده است که دریافت کوپن تخفیف، سطح اکسی توسین را که هورمون شادی در بدن است، افزایش داده و باعث آرامش بیشتری در خریدار میشود.

از یک بن تخفیف برای تشکر از مشتریان قدیم، خرید اولی ها، معرفی یا جذب مشتری جدید(همکاری در فروش) و غیره استفاده میشود. حتی اگر یک مشتری از موضوعی ناراحت و دلخور است، با یک کوپن تخفیف میتوان او را شاد کرد و باعث بهبود رضایت مشتری شد.

3-افزایش اثربحشی کمپین های تبلیغاتی:

مدیران بازاریابی با استفاده از کدهای تخفیف با عبارت های متفاوت، به کنترل عملکرد کمپین های تبلیغاتی میپردازند.از یک کوپن تخفیف میتوان برای بررسی میزان اثربخشی کانال های مختلف بازاریابی استفاده کرد.

آماری که از تعداد استفاده از یک کد تخفیف بدست می آید، یک معیار مناسب و دقیق برای سنجش تبلیغات و اثربخشی کانالهای بازاریابی است.

4-افزایش ترافیک وب سایت و نرخ تبدیل:

بسیاری از مشتریان برای خرید نیازمندی های خود، علاقه مند به داشتن یک کد تخفیف هستند.با استفاده از تخفیف ها ،امکان افزایش ترافیک در وب سایت یا فروشگاه اینترنتی وجود دارد.همچنین استفاده از کدهای تخفیف در شبکه های اجتماعی نیز موجب افزایش فالوورهای یک کسب و کار میشود.

5- ابزاری برای رقابت با رقبا:

در بسیاری از بازارهای رقابتی برای اینکه توجه مشتریان به یک برند جلب شود از کدهای تخفیف استفاده میکنیم. تخفیف های خاص و متفاوت باعث وایرال شدن تبلیغات و رشد یک کسب و کار در بین رقبا میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا